Tuesday, August 10, 2010

Jom Pindah @~

Akhirnye selamat kami berpindah ke ruham baru pada 7 August 2010. So, ape yg kite kene pk kalo nk pindah ni :


Man power - Ni aku dh com abang aku, ssb mmg dh x der helo lain dah selain man. Tp boleh lak abg aku ckp die nk blk s.alam sabtu tuh nk jumpe k.nurul. Alamak aku memuler dh cuak gak. Tp last2 die ckp, x pe la aku x g S.alam aku tlg ko. Fuhhh...selamat...

Lori - Aku call 3 lori tuk pindah seminggu sebelum date pindah tuh. Bak kate procurement SOP pn kene source at least 3 quot sblm beli kn??tp tuh smue kebetulan je :). Lori 1st (lori logistic sime) aku dapat dr no dr Sura sbb sura pakai die time nk pindah dulu. Sura kate cine 2 ok x letak bayaran pn, kire tlg2 la. Lori 2nd - lori yg kak linda penah gune time aku beli barang2 Client MOQ dr Straits View dulu. Price dlm RM300 and Lori 3rd (Lori Far East) dpt dari yat sbb yat pindah umah mtk tlg die. So, ketiga2 lori ni aku call, die soh aku call confirmkn blk sehari sblm pindah tuh. Tp antara 3 lori ni lori Far East je yg call aku blk hari jumaat tu sbb aku ade meeting ptg jumaat tuh x smpt nk call. So oleh sbb die call aku, aku pn trus la confirm ngan die je dgn bg alamat & ckp pukul nk pindah pukul 10.00am. Nak dijadikan cerita, hujan la pulak pagi sabtu tuh, takut lori x der bumbung pulak. Tp oleh kerana hujan rahmat kn, elok jer hujan berenti lori pn sampai, brader tuh sorang je bwk lori 2tan, nampak alim je brader tu sbb ade tanda kt dahi die. Aku tnye, lori Ah Chin eh? die kate a'a. Tanpa byk soal die pn tlg2 angkat. Buat 2 trip, tengah2 angkat tuh aku call la Ah Chin (tokey lori tuh la)


Aku : Helo Ah Chin,

Ah Chin :,Helo, eh lori blm sampai ka? dgn nada cuak

Aku : Dah sampai la Ah Chin, tgh angkat2

Ah Chin : Wah takut saya ingat lori x sampai lg...

AKu : Ah Chin ni saya nk baya berape ni? (dlm hati aku budget dlm RM200)

Ah Chin : Ala x payah la...u blanje die minum sudah..

Aku : Eh mana boleh Ah Chin

Ah Chin: Ya la..sy tolong je...

Aku : Sy bg la bape2 eh Ah Chin

Ah Chin : Tak pa la...u blanje die minum sudah...

Aku : X pe la Ah Chin..nnt sy baya je la eh...



Dh setel2 tuh...time second round tuh jumpe la brader tuh kt umah baru, die siap dh naik lori nk gerak. Aku ngan man kt blakang dok tahan, die pn berenti, man salam la die nk bg duit, mati2 brader tuh tolak, lari2 sembunyikan tgn la ape la...die kate die keje and tlg ikhlas. Man pn ckp sy bagi pn ikhlas. Last2 die lari nak lori. Tekulat2 man. Aku sampai skg rase sebe salah lak. Semoga brader tuh dimurahkan rezeki & selamat dunia akhirat. X sanggka boleh jumpe lg org mcm ni.



Astro - Ni lg satu cite, dulu2 time abg aku pindahkn astro x kene baya pn. Skg ni, cabut rumah lame & pasangkan kt rumah baru RM150 ok !! So kunun nk save budget aku pn soh man bukak sndri jer piring astro kt umah lame so nnt org astro tuh pasang & set je kt umah baru RM100 ok!! save la RM50. Lps pindah2 tuh blk la umah lame nk bukak astro. Dgn x der tangga tinggi, man pn ambik meje & letak tangga atas meje. Sib baik ade abg aku tlg pegangkan meje tuh, aku tgh pegang alesya. Mak aiii..mmg aksi trill la nk bukak piring astro tuh tanpa tangga yg proper. Hero gle laki aku time tuh..wahh!! So nasihat di sini kalo x de tangga yg sesuai bayo lebih RM 50 pn dh ok daripada laki korang jatuh sbb bukak piring astro.

No comments: