Friday, March 4, 2011

Ibu Bapa Bijak Anak Hebat @~

Pada 11.2.2011 aku telah membuat pembelian secara online sebuah buku yg dikarang oleh Zaid Mohamad seorang motivator keibubapaan. Kalau bukan sebab aku bercuti sangat panjang di rumah semasa sakit tempoh hari kompem aku x kenal sape Zaid Mohamad ni. Time cuti sakit tui, bile aku tgk TV balik2 muke di je yg kua kt TV. Mungkin sbb time tu cuti sekolah so mmg rancangan TV jemput motivator2 khusus utk macam mana nk didik anak2 jd cermelang. Oleh sbb macam menarik jer semua topik2 yg di bincangkan aku pn surve la website die http://www.smartparents.com.my/ dan aku sangat tertarik untuk membeli buku yg beliau tulis bertajuk Ibu Bapa Bijak Anak Hebat (versi Melayu). Buku ni juga ade dlm English Version, tapi memandangkan aku ni dok la bape nk tere memahamkan ayat2 ormputih ni kn..beli je la melayu :)

Aku sedar zaman sekarang ni bukan senang nk mendidik anak supaya menjadi orang yg cemerlang dalam semua aspek. Aku selalu terfikir macam mana la anak aku ble dah besar nanti. Kadang-kadang rasa takut pun ada juga. Bila difikir-fikirkan dulu aku dibesarkan macam mana eh?? macam mana mak ayah aku didik aku sampai boleh jadi macam sekarang ni??. Aku rase macam tak der pelan tindakan khusus yg mak ayah buat untuk mendidik anak2 nya. Yang aku tau makan, pakai dan pendidikan aku semua cukup disediakan. Cakap je la aku yg kurang, kompem mak ayah sediakan. Aku bersyukur sebab dilahirkan di dalam sebuah keluarga yang sederhana dan berkemampuan. Yang aku sedar adik beradik aku semua bukan jenis yang meminta yg bukan2 dari mak ayah. Kire ape yg mak ayah bagi tuh ambik dan gune je la. Ape yg mak ayah suruh buat. Tp degil2 tuh mesti la ade. Rotan pon naik gak.

Aku selalu pk apa benda yg terbaik aku boleh bagi kat anak aku supaya die boleh menjadik orang lebih baik daripada aku. Apa yg aku pasti, zaman sekarang ni yg paling asas aku kene didik anak aku ialah didikan Agama. Lagi satu doa mak ayah utk ank2 adalah suatu yg paling sakti yg mak ayah mesti lakukan untuk memastikan anak2 mereka berjaya di dunia dan akhirat.

Ok la, berbalik pada buku yg aku beli tuh, aku pn belum abis bace lg tp bab pertama dalam menjadi ibu bapa bijak dlm melahirkan anak yg hebat mestila sayang menyangi dengan membina tugu cintah yg teguh. Tapi sebelum megupas lbh lanjut lg pasal bab tu, dlm buku ni ckp nk dpt anak hebat bermula dari dalam kandungan lagi. Ni la antara yg perlu dilakukan sebelum bayi anda dilahirkan :

1. Berhenti merokok - semua org tau bahayanya merokok. Namun apakan daya bab pertama ni ayah Alesya sampai sekarang belum berjaya melakukannya lagi.

2. Keperluan vitamin tambahan - Ni kene refer dokter ape makanan yg ibu2 mengandung kene ambik based on dieorg nyer kesihatan.

3. Banyakkan makanan minda spt ikan. buah kurma, badam dan susu. Time aku memule mengandungkan Alesya pn dokter ada advise suruh ambik makanan2 ni. Tp tuh la aku ni buat gak, tp x der la konsisten :)

4. Banyakan aktiviti dan latihan mental - macam bt latihan math yg sng2, dgr muzik dll...heheh aku x buat pn kire2 ni sbb kt opis pn dh dok keje mengire jer...x tau la berkesan ker x...

4. Berfikiran positif dan tangani tekanan - sbb aku ni jenis yg lex2 jer jarang la stress...tp bg aku ngaji Al-Quran mmg byk membantu time ibu2 mengandung.

Ok la u ollss....nnt i dah bace lg i share...daaa @~

No comments: